À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Post rocková škatuľka sa v posledných rokoch akoby vyprázdnila a jednotliví interpreti skôr súťažili vo vymýšľaní čo najdlhších názvov, než v inovácii často banálneho sentimentálneho brnkania s predvídateľnou a donekonečna opakovanou zápletkou. Akoby až na pár svetlých výnimiek vrátane vedúcich formácii žáner putoval v uzavretom kruhu zdanlivo obmedzených výrazových prostriedkov. Dlhé roky nikomu nešlo prekonať bezprostrednú ťažobu a mrazivú intenzitu albumov kanadských klasikov GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR (ktorých výkričník v názve časom putoval na koniec názvu) a najzaujímavejšie zážitky pripravili zoskupenia používajúce post rock ako inšpiráciu pri posúvaní hraníc iných štýlov.
Z úplne iného konca sa k čiastočnému zveľaďovaniu žánrového teritória dopracoval pod krídlami Invada Records (vo vlastníctve Geoffa Barlowa z PORTISHEAD) s post rockom personálne spätý projekt pôvodne dvoch členov ELECTRIC WIZARD a MOGWAI. Hoci debutový album „A Love Of Shared Disasters“, s občasnými tendenciami skĺznuť do spomínaného banálneho brnkania, nemožno považovať za celkom vyvážený materiál, obsahoval niekoľko zaujímavých kúskov a priznával inšpiráciu pre žáner nie celkom typickými zdrojmi a načrtol celkom oprávnené očakávania.Na nasledovníkovi, ktorého bolo oproti bežnému zvyku možné nájsť na sieti v mimoriadnom predstihu pred riadnym vydaním, je našťastie evidentný príklon k rozvíjaniu tých zaujímavejších nápadov z minulosti. Navyše je dostupná okrem oficiálnej skrátenej verzie pod názvom „200 Tons Of Bad Luck“ i limitovaná edícia v podobe recenzovaného dvojalbumu.
Aj tentokrát sa album nesie vo výrazne sentimentálnej nálade, hoci sa CRIPPLED BLACK PHOENIX občas nebránia ani zábleskom svetla a štipky radosti, aj keď z názvy jednotlivých skladieb príliš veľa optimizmu neponúkajú. Opäť sa k slovu dostáva široká škála nástrojov od tých rockovo tradičných po vkusné sláčiky a virtuóznu prácu so samplami a efektmi (tá znesie porovnanie s vyššie menovanými Kanaďanmi), tvoriaca dokonalý podklad civilnému ale o to presvedčivejšiemu krehkému hlasovému prejavu Joe Volka, ktorý oproti debutu dostáva zaslúžene veľa priestoru. Štruktúra skladieb je pomerne pestrá a pohybuje sa od rozťahaných kompozícii typu „Time Of Ye Life...“ (s pôsobivým a snáď jediným pozitívnym posolstvom v úvodnom monológu), „Burnt Reynolds“ (s takmer štadiónovým chorálom), cez rockovo klasickejšie kratšie útvary (vynikajúca „Onward Ever Downwards“) po prevažne skôr inštrumentálne kúsky. Medzi vrcholy novinky patria určite intímne spovede na spôsob „Please, Do Not Stay Here“ alebo experimentálnejšie a z konceptu najviac vyčnievajúce skladby na spôsob „444“, či Toma Waitsa pripomínajúca „Along Where The Wind Blows“.
Inšpirácia odkazom ostrovného progresívneho rocku sedemdesiatych rokov, citácia folkových zdrojov a tradícií, či miestami doslova pubová atmosféra funguje po celý čas vo výnimočnej symbióze s modernou, zastúpenou spomínanými post rockovými prvkami. Skúsenosti Dominica Aitchisona, jedného zo zakladateľov post rockových veteránov MOGWAI, spolu s posadnutosťou retrom, typickou pre ELECTRIC WIZARD, ktorých členom bol istý čas zase Justin Greaves, prispela v vzniku jedného z najpozoruhodnejších tohtoročných hudobných počinov. Žánru tak paradoxne pripomenul jeho podstatu projekt, ktorý sa o post rock v prvopočiatkoch vôbec nesnažil.
Skúsenosti Dominica Aitchisona, jedného zo zakladateľov post rockových veteránov MOGWAI, spolu s posadnutosťou retrom, typickou pre ELECTRIC WIZARD, ktorých členom bol istý čas zase Justin Greaves, prispela v vzniku jedného z najpozoruhodnejších tohtoročných hudobných počinov.
9,5 / 10
Justin Greaves
- gitary, bicie, klávesy, bendžo, efekty a sample
Joe Volk
- spev, akustická gitara
Dominic Aitchison
- basgitara, efekty
Kostas Panagiotou
- piano, klávesy, akordeón, harmónium
Charlotte Nicholls
- violončelo, spev
+ hostia
1. The Resurrectionist:
2. Burnt Reynolds
3. Rise Up And Fight
4. Whissendine
5. Crossing The Bar
6. 200 Tons Of Bad Luck
7. Please, Do Not Stay Here
8. Song For The Loved
9. A Hymn For A Lost Soul
10. 444
11. Littlestep
12. Human Nature Dictates The Downfall Of Humans
13. Night Raider:
14. Time Of Ye Life/Born For Nothing/Paranoid Arm Of Narcoleptic Empire
15. Wendigo
16. Bat Stack
17. Along Where The Wind Blows
18. Onward Ever Downwards
19. A Lack Of Common Sense
20. Trust No One
21. I Am Free, Today I Perished
Ellengaest (2020)
Great Escape (2018)
Destroy Freak Valley (Live) (2017)
Bronze (2016)
White Light Generator (2014)
Poznan 2011 A.D. (live) (2012)
No Sadness Or Farewell (EP) (2012)
(Mankind) The Crafty Ape (2012)
I, Vigilante (EP) (2010)
The Resurrectionists / Nightraider (2009)
200 Tons Of Bad Luck (2009)
A Love Of Shared Disasters (2006)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Invada Records / Cargo Records
Stopáž: 71:06 a 49
Produkce: Stuart Matthews, Justin Greaves, Geoff Barrow
Studio: S.O.A. Studios, Bristol
"The Resurrectionists / Night Raider" je strhujúcim a fascinujúcim výletom ďaleko za obvyklé hranice postrockového žánru. Z neuveriteľne farebnej palety emócií sa skladá dvojalbum, ktorý na prvé počutie doslova pohladí, po vypočutiach ďalších odhalí drobnosti, kvôli ktorým sa k týmto dvom hodinám oplatí vracať. Miestami možno až prílišnú formálnu podobnosť s PINK FLOYD nie je problém odpustiť, zvlášť, keď je kľudná, melancholická, ale pestrá hudba CRIPPLED BLACK PHOENIX napriek tomu skrz naskrz moderná a originálna.
-bez slovního hodnocení-
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.